ennakkosuunnitelmien mukainen keikka on heitetty. kilometrejä tuli 70-80 ja öitä vietimme 7 joista kaikki teltassa (normaalikuntoinen aikuinen heittää reitin 4 yössä). itse asiassa kuljetun matkan arviointi on mahdotonta ilman GPS:aa, sillä polun laatu ja kokonaisnousu vaikuttaa huomattavasti etenemisnopeuteen. kelit vaihtelivat 25 asteen helteen ja kaatosateen välillä. hyttysiä oli vuodenaikaan nähden runsaasti. olen saman reitin kulkenut viimeksi 12 vuotta sitten kun opastin suomen ladun ryhmiä joten ihan oudoille tienoille emme lähteneet. lisäksi neljä vuotta sitten teimme alueelle lyhyemmän perhevaelluksen.

1780691.jpg   siunattu savotan yläkaari

I kiilopää-poroerotus (4km): 20 astetta, pilvipoutaa. matkaan läksimme pari tuntia postibussin saapumisen jälkeen. jätimme paluukassin jossa on vaihtovaatteet ja pyyhkeet kiilopäälle lokeroon, lounastimme ja läksimme matkaan. suoritimme rinkkojen alkupunnitukset: a-mies 27.5kg, minä 26.5kg, 10v 4kg, 8v 2kg. lisäksi 6kg ensimmäisen illan ruokakassi, jota ei viitsitty rinkkoihin sulloa. onneksi savotassa on yläkaari, muuten tavaran saaminen kannettavaksi paketiksi olisi ollut mahdotonta. alkumatkasta jätimme rinkat polunposkeen ja huiputimme kiilopään (456m). määränpäähän saavuimme kolme tuntia lähdön jälkeen. puukasassa teltan takana asusteli muutama lumikko, joille syötimme yli jääneet tortellinit.

1780702.jpg kiilopään laelta näkyy mm sokosti

II poroerotus-suomunruoktu (10km): 25 astetta, pilvetöntä, iltapäivällä jalaspilviä. matkaa taitoimme suomunruoktulle vievää polkua pitkin. ruokatauon pidimme suomujoen latvojen tuntumassa, lähellä suomun laavua. lapset käryttivät nuotiota hyttysten karkoittamiseksi. teltan pystytimme suomunruoktun taakse. kävimme suomujuoessa uimassa (tai paremminkin kastautumassa; vesi oli noin metrin syvyistä).kämpän ympärillä yöpyi viitisen telttaporukkaa, lisäksi kämpässä oli yöpyjiä. iltanuotiota käryttäessämme näkyi taivaalla jalaspilviä. pienennettyihin peltipaitoihin puetut 8v ja 10v herättivät muissa telttakunnissa huomiota.

1780711.jpg  leiri suomunruoktun pihapiirissä

III suomu-tuiskukuru (15km): 17 astetta, pääosin sadetta. illalla näkemämme jalaspilvet tietävät kelin vaihtumista 6 tunnin sisään joten aamulla satoi. ruokimme lapset kämpässä. pakkasimme sadekamppeet päälle ja jatkoime polkua. suomujoen ylitse menevä silta oli nk. lapin iniö: hyttysiä oli niin paljon että piti hengittää hampaiden läpi. matka jatkui pitkällisenä nousuna vintilätunturin kuvetta pitkin. juuri ennen nousun loppumista koitti niin rivakka sadekuuro että oli pakko pystyttää teltta ja viettää siellä pari tuntia odottaen sateen lakkaamista. juuri tällä hetkellä mielessä kävi oliko sittenkään järkevää kulettaa kahta alakouluikäistä kairaan: lapissa on tosi kurjaa jos on kylmä, tuulee ja sataa jatkuvasti. sade onneksi lakkasi ja pääsimme jatkamaan matkaa. solustamaselällä näkyi riekkoemo poikineen ja retken ainoa haapa. ilma parani kun etenimme tuiskukurua kohti. perillä olimme iltaviiden aikoihin ja saimme jopa teltan kuivaksi.

1780716.jpg  solustamaselkä, pilvet alhaalla

IV: tuiskukuru-luirojärvi (8km): 17 astetta, yläpilveä. paikoin aurinkoa. yön aikana ei satanut. aamaisen nautimme ulkosalla teltan läheisyydessä. jatkoimme luirolle päin ampupäiden rinnettä ylös. jossain kohdassa nousi koppelo lentoon, poikasia emme nähneet. ampupäiden satula-alueella jätimme rinkat polunvarteen ja kiipesimme ampupäiden laelle (530m) ottamaan kuvia sokostista. palattuamme pakaasien luokse lounastimme ja jatkoimme luirojärveä kohti. luirojoessa vettä oli alle polven, 10v kahlasi joen yli miehekkäästi oma pakaasi selässä, mutta 8v totesi veden liian kylmäksi ja vaati a-mieheltä reppuselkäkyytiä. saimme teltan juuri pystyyn ennen sateen alkamista. paistroimm illalla lettuja ja kävimme saunassa. lurojärvi oli sidettävän lämpöinen (+13?) ja lapset olisivat pulikoineet sielää maailman tappiin asti.

1780719.jpg  luirojoen ylitys

V: luirojärvi-paasjoen telttapaikka (12km): 17 astetta, sumua. aamulla kuivatimme telttaa luiron autiotuvassa kun kaikki muut yöpyjät olivat lähteneet (mikään ei ole niin ikävää kuin yöpyä valmiiksi märässä teltassa, silloin kastuu makuupussikin). samalla odottelimme sateen lakkaamista. lähtöön pääsimme puoliltapäivin. kahlasimme samasta kohtaa luirojoen yli kuin edellisenä päivänä ja jatkoimme vasanlyömäpäiden satulaa kohti. sumun takia ei tuntureita näkynyt ja teimmekin parin kilometrin pummin seuratessamme väärää polkua (kuuluisia huomioita: hei, polun varressa ei menekään puroa!). tässä vaiheessa perhe alkoi epäilemään suomen ladun opaskoulutuksen tasoa.... oikea polku löytyi pian ja ylitimme vasanlyömäpäiden satulan päätyen vasanlyömäojan latvoille. tässä vaiheessa maaston polut olivat aika heikkoja ja poukkoilimme poropolulta toiselle pääpolkua etsiessämme. palovanganjoella 8v suoritti oikeaoppisen kahden jalan mulauksen: kumpparit jalassa mutavesi meni yli polven. ja minä kastelin toisen jalkani polvea myöten 8v*tä alllikosta kiskoessani. meidän tuurilla tämä oli juuri se yöpymispaikka, missä ei ollut sisätiloja. onneksi yöllä ei satanut.

VI: paasjoki-lankojärvi (8km): 17 astetta, puolipilvistä. aamiaisen jälkeen jatkoimme palovanganjokea pitkin suomujoelle. maisemat jylhenivät upeaksi hongikoksi. seurasimme suomujoen vartta lankojärvelle asti. aurinko pasteli eikä satanut, mikä houkutteli hyttyset ja paarmat esiin kokoistaan. lankojärven kahlaamossa oli vettä yli polven ja virta tuntui ylltäävän voimakkaalta. tässä paikassa oli yhtenä syksynä hukkunut kaksi retkeilijää, kun eivät olleet pitäneet rinkkojen vöitä auki jokea ylittäessään. toinen oli kaatunut ja toinen mennyt avuksi.... illalla lähetimme kaarnavenelaivaston pitin suomua (hyökkäämään venäjälle) ja paistoimme lettuja.

VII: lankojärvi-poroerotus (15km): 17 astetta, tihutteli väliin sadetta. läksimme rautuojaa pitkin rautulammelle (8km). viehättävä maisema: alkuun männikköä joka pikkuhiljaa muuttuu tunturikoivikoksi. rautulammen kämpälle päästyämme alkoi tihkusade. keittelimme kämpän kaasulla kahvit ja kuppikuumat ja muistelimme miten neljä vuotta sitten olimme ko. maisemissa 4v ja 6v kanssa. jatkoimme ns vanhaa reittiä kohti poroerotusta, kuutamokurun alkupäässä pidimme piparitauon ja ennen laskeutumista poroerotukselle huiputimme niilanpään (530m). etsimme puukasan lumikoita, mutta niistä ei näkynyt jälkeäkään.

VIII: poroerotus-kiilopää (4km): 14 astetta, pilvistä. aamutoimet sujuivat pikavauhtia. kaavimme viimeisen (viidennen) näkkileipäpaketin muruja metvurstin kanssa syötäväksi. puuro ei enää maistunut lapsille. lähtöön pääsimme jo aamuyhdeksältä ja kymmenen pintaan olimme kiilopäällä. rinkanpunnitus päätepisteessä tuotti seuraavanlaisen tuloksen: a-mies 21kg, minä 23kg, 10v 4kg, 8v 2kg. tämä tarkoitti sitä että syödyn ruoan (ja kulutetun sinolin) osuus oli ollut yhteensä 16kg, noin kaksi kiloa per reissussa kulunut päivä. a-miehen paino oli laskenut kaksi kiloa, minun ei yhtään.